E-mail blijkt veruit het populairste platform waarop Nederlanders reclame willen ontvangen. Hoe schrijf je een goede reclamemail of teksten voor je e-mailnieuwsbrief? Persoonlijke aandacht, beeld en sfeerwoorden zijn cruciaal. 

 

Nog liever per papieren post dan via Facebook of WhatsApp

94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mailnieuwsbrieven.  Dat is een van de bevindingen uit het nationaal e-mailonderzoek van Spotler (spotler-nationaal-email-onderzoek-2018 -pdf)

Een mail voor je verjaardag? Daar doe je veel mensen een plezier mee. De voorkeur gaat uit naar reclame via e-mail. En daarna per papieren post. Liever niet per Facebook of bijvoorbeeld WhatsApp.  Of mensen trouwens ook daadwerkelijk hun echte verjaardagsdatum opgeven, vermeldt het onderzoek niet.

Maak het persoonlijk

De tijd dat je een reclame in een dagblad zette en op die manier je doelgroep het beste bereikte, is historie. De tijd dat Facebook grootschalig werd ingezet om kiezers te beïnvloeden, ligt misschien ook achter ons. Hoewel de wens waarschijnlijk de vader is van die gedachte.

De trend is: maak het persoonlijk. Spreek de klant aan, schrijf je, wees zelf ook persoonlijk. Deze e-mailnieuwsbrief kreeg ik zelf van het Zuid-Hollands Landschap. De berichtjes zijn geschreven volgens hetzelfde recept als persoonlijke reclamemails, mails die zich tot één onderwerp beperken:

Voorbeeld uit de e-mailnieuwsbrief van het Zuid-Hollands Landschap

 

Het recept voor een teksten in klantmail of -nieuwsbrief

Acht tips voor je teksten in persoonlijke klantmails en e-mailnieuwsbrieven:

  1. Hou het kort
    Dit heeft ermee te maken dat we snel wegzappen bij reclamemails. Zo’n 500 tekens per onderwerp is de max.
  2. Zet beeld in, al dan niet bewegend
    Beeld nodigt uit tot lezen. Steeds vaker zijn dit filmpjes.
  3. Kies voor een persoon als afzender
    Sluit af met voornaam en achternaam. En het liefst met een foto erbij. Of met een citaat van de boswachter + zijn foto, zoals het Zuid-Hollands Landschap doet. Dat is persoonlijker dan de reclamebrief van vroeger die door de brievenbus kwam en die eindigde met: ‘A.A. Bos, Manager van de afdeling Klantenservice’.
  4. Spreek de klant persoonlijk aan
    Begin de mail of de nieuwsbrief met een persoonlijke aanhef. Ik ben er inmiddels aan gewend om aangesproken te worden met ‘Beste Anja’. Ik heb mijn voornaam zelf ooit ergens ingetypt. Onlangs kreeg ik een mail van een reisaanbieder die begon met: ‘Geachte mevrouw Gruteke’ en die vervolgens verder ging met ‘je’. Dat wringt. Het medium e-mail leent zich voor een informelere aanspreekvorm.In het voorbeeld hierboven zie je die persoonlijke aanhef overigens niet. Die staat namelijk helemaal boven in de nieuwsbrief.
  5. Behandel klant en gegevens met groot respect
    Een zijstapje. Niet iedereen geeft zijn naam graag weg. Het is een ruil: de klant geeft iets heel persoonlijks in ruil  voor bijvoorbeeld diensten, producten en aanbiedingen. En vertrouwt erop dat die gegevens veilig zijn. Het succes van mails en nieuwsbrieven staat of valt met de service, geloofwaardigheid en  betrouwbaarheid van de organisatie in de echte wereld. Anders helpt geen enkele tekst en schrijven mensen zich uit.
  6. Schrijf alsof je tegen de klant praat
    Schrijf de tekst in korte zinnen in een spreekstijl: alsof je tegen de klant praat. Dat leest lekker weg. Zeker vanaf de smartphone. Want vanaf dat platform worden de meeste e-mailnieuwsbrieven gelezen, zo blijkt uit het e-mailonderzoek. Lange zinnen met tangconstructies of veel lijdende vormen vertragen het lezen.
  7. Kies eigentijdse woorden en sfeerwoorden
    Gebruik eigentijdse woorden. Wil je weten of je woorden eigentijds zijn? Check ze dan even in de Eigentijdse woordenlijst van Onze Taal. Kies daarnaast voor sfeerwoorden: positieve en persoonlijke woorden. In de nieuwsbrieven die ik deze week kreeg, zie ik bijvoorbeeld: herfst, licht, kleinschalig, jij, enthousiast, persoonlijke aandacht, goud, oranje, rust, ontspanning, cadeautje! Let maar eens op wat een fijne woorden er in die persoonlijke reclamemails staan. Die zijn voor het goede gevoel. En ja, dat goede gevoel straalt een beetje af op de afzender.
  8. Sluit af met een oproep
    Om mee te doen, mee te gaan, je cadeautje te openen en uit te pakken. Doe mee! Kom ook! Geef je op! We zien je graag! Kortom, organiseer iets leuks voor je klanten. In de echte wereld of online.

Ondersteuning bij klantgerichte teksten

Kun je hulp gebruiken bij het opzetten van klantgerichte e-mailnieuwsbrieven? Neem contact met me op. Ik geef schrijfworkshops en ben tekstschrijver voor kleine en grote ondernemers. Stuur me een LinkedIn-mail of bel op 06 1450 3904.

Anja Grüteke, schrijftrainer-neerlandica

E-mail blijkt veruit het populairste platform waarop Nederlanders reclame willen ontvangen. Hoe schrijf je een goede reclamemail of teksten voor je e-mailnieuwsbrief? Persoonlijke aandacht, beeld en sfeerwoorden zijn cruciaal. 

 

Nog liever per papieren post dan via Facebook of WhatsApp

94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mailnieuwsbrieven.  Dat is een van de bevindingen uit het nationaal e-mailonderzoek van Spotler (spotler-nationaal-email-onderzoek-2018 -pdf)

Een mail voor je verjaardag? Daar doe je veel mensen een plezier mee. De voorkeur gaat uit naar reclame via e-mail. En daarna per papieren post. Liever niet per Facebook of bijvoorbeeld WhatsApp.  Of mensen trouwens ook daadwerkelijk hun echte verjaardagsdatum opgeven, vermeldt het onderzoek niet.

Maak het persoonlijk

De tijd dat je een reclame in een dagblad zette en op die manier je doelgroep het beste bereikte, is historie. De tijd dat Facebook grootschalig werd ingezet om kiezers te beïnvloeden, ligt misschien ook achter ons. Hoewel de wens waarschijnlijk de vader is van die gedachte.

De trend is: maak het persoonlijk. Spreek de klant aan, schrijf je, wees zelf ook persoonlijk. Deze e-mailnieuwsbrief kreeg ik zelf van het Zuid-Hollands Landschap. De berichtjes zijn geschreven volgens hetzelfde recept als persoonlijke reclamemails, mails die zich tot één onderwerp beperken:

Voorbeeld uit de e-mailnieuwsbrief van het Zuid-Hollands Landschap

 

Het recept voor een teksten in klantmail of -nieuwsbrief

Acht tips voor je teksten in persoonlijke klantmails en e-mailnieuwsbrieven:

  1. Hou het kort
    Dit heeft ermee te maken dat we snel wegzappen bij reclamemails. Zo’n 500 tekens per onderwerp is de max.
  2. Zet beeld in, al dan niet bewegend
    Beeld nodigt uit tot lezen. Steeds vaker zijn dit filmpjes.
  3. Kies voor een persoon als afzender
    Sluit af met voornaam en achternaam. En het liefst met een foto erbij. Of met een citaat van de boswachter + zijn foto, zoals het Zuid-Hollands Landschap doet. Dat is persoonlijker dan de reclamebrief van vroeger die door de brievenbus kwam en die eindigde met: ‘A.A. Bos, Manager van de afdeling Klantenservice’.
  4. Spreek de klant persoonlijk aan
    Begin de mail of de nieuwsbrief met een persoonlijke aanhef. Ik ben er inmiddels aan gewend om aangesproken te worden met ‘Beste Anja’. Ik heb mijn voornaam zelf ooit ergens ingetypt. Onlangs kreeg ik een mail van een reisaanbieder die begon met: ‘Geachte mevrouw Gruteke’ en die vervolgens verder ging met ‘je’. Dat wringt. Het medium e-mail leent zich voor een informelere aanspreekvorm.In het voorbeeld hierboven zie je die persoonlijke aanhef overigens niet. Die staat namelijk helemaal boven in de nieuwsbrief.
  5. Behandel klant en gegevens met groot respect
    Een zijstapje. Niet iedereen geeft zijn naam graag weg. Het is een ruil: de klant geeft iets heel persoonlijks in ruil  voor bijvoorbeeld diensten, producten en aanbiedingen. En vertrouwt erop dat die gegevens veilig zijn. Het succes van mails en nieuwsbrieven staat of valt met de service, geloofwaardigheid en  betrouwbaarheid van de organisatie in de echte wereld. Anders helpt geen enkele tekst en schrijven mensen zich uit.
  6. Schrijf alsof je tegen de klant praat
    Schrijf de tekst in korte zinnen in een spreekstijl: alsof je tegen de klant praat. Dat leest lekker weg. Zeker vanaf de smartphone. Want vanaf dat platform worden de meeste e-mailnieuwsbrieven gelezen, zo blijkt uit het e-mailonderzoek. Lange zinnen met tangconstructies of veel lijdende vormen vertragen het lezen.
  7. Kies eigentijdse woorden en sfeerwoorden
    Gebruik eigentijdse woorden. Wil je weten of je woorden eigentijds zijn? Check ze dan even in de Eigentijdse woordenlijst van Onze Taal. Kies daarnaast voor sfeerwoorden: positieve en persoonlijke woorden. In de nieuwsbrieven die ik deze week kreeg, zie ik bijvoorbeeld: herfst, licht, kleinschalig, jij, enthousiast, persoonlijke aandacht, goud, oranje, rust, ontspanning, cadeautje! Let maar eens op wat een fijne woorden er in die persoonlijke reclamemails staan. Die zijn voor het goede gevoel. En ja, dat goede gevoel straalt een beetje af op de afzender.
  8. Sluit af met een oproep
    Om mee te doen, mee te gaan, je cadeautje te openen en uit te pakken. Doe mee! Kom ook! Geef je op! We zien je graag! Kortom, organiseer iets leuks voor je klanten. In de echte wereld of online.

Ondersteuning bij klantgerichte teksten

Kun je hulp gebruiken bij het opzetten van klantgerichte e-mailnieuwsbrieven? Neem contact met me op. Ik geef schrijfworkshops en ben tekstschrijver voor kleine en grote ondernemers. Stuur me een LinkedIn-mail of bel op 06 1450 3904.

Anja Grüteke, schrijftrainer-neerlandica