Een goed cv is afgestemd op de vacature. Dat betekent dat elk CV maatwerk is. In mijn workshops en trainingen ‘Sollicitatiebegeleiding’ zijn cv en LinkedIn belangrijke onderdelen. Elke deelnemer krijgt individueel feedback en advies op maat. In deze blog geef ik vast wat tips.

Schrijftrainer, tekstschrijver, sollicitatiebegeleiding

CV op maat
Zorg voor een cv op maat. Dat betekent dat je voor elke vacature je cv aanpast. Ja, elk cv is de waarheid en niets dan de waarheid over jou. Maar in elk cv benadruk je die punten, opleiding en werkervaring die bij de baan passen. Zo vermoei je de lezer niet met onnodige informatie en belicht je die kanten van jezelf die bij de vacature passen.

Maak het persoonlijk
We doen het liefst zaken met personen. Een profielfoto maakt zowel het cv als het profiel persoonlijk. En je mag het cv en het profiel best met een persoonlijk, zakelijk motto of een citaat beginnen. En de ik-vorm doet het ook goed; zowel in je cv als op je profiel. CV

Herkenbare trefwoorden
Een cv op maat betekent bijvoorbeeld: herkenbare trefwoorden. Recruiters scannen het cv op trefwoorden die zij herkennen: termen uit de vacature en woorden die bij de onderneming passen. Ben je sterk in het leggen en onderhouden van relaties en vraagt de vacature een ‘relatiebouwer’, neem die term dan op in je cv: in plaats van bijvoorbeeld ‘netwerker’.

Een brug naar de vacature
Een cv op maat betekent ook dat je je ervaring vertaalt naar dat wat de vacature vraagt. Vraagt de vacature bijvoorbeeld ‘Aantoonbare ervaring in het succesvol neerzetten van marketing campagnes’ vertaal je ervaring op dat gebied dan ook in je cv naar een of twee voorbeelden van succesvolle marketingcampagnes’. Werk de voorbeelden kort uit. Het liefst met vermelding van een concreet resultaat, bijvoorbeeld het aantal bezoekers dat de campagne heeft opgeleverd, het aantal verzoeken om extra informatie, het aantal leads, misschien het aantal nieuwe klanten of opdrachten.

Soms is het lastig om concreet te zijn. Probeer zo ruim mogelijk te denken als het gaat om de vraag hoe je iets kunt aantonen. Dat maakt het sollicitatiegesprek vaak ook wat makkelijker voor jezelf.

LinkedIn: ondertitel en samenvatting
De ondertitel geeft aan waar jij voor staat. De termen in de ondertitel scoren ook hoog in Google. Die woorden verwijzen naar je kerncompetenties en zijn een belangrijk vertrekpunt voor je online reputatie. En bedenk op welke woorden je gevonden wilt worden als mensen een zoekopdracht in Google intikken.

Maak de ondertitel specifiek. Dus niet ‘Manager van XYX’. Het enige wat het over jou zegt is dat je iets of iemand(en) aanstuurt. Het vertelt potentiële klanten niets over wat je specifiek te bieden hebt. Mensen zoeken vaak ook niet op een generieke functietitel. Paola Hoogervorst, heeft bijvoorbeeld als onderttitel: ‘Marketeer met passie voor online media, content en conversie’. Haar cv werd genomineerd als beste cv van 2015.

Recruiters scoren de gebruiksvriendelijkheid van cv’s gemiddeld op 3,9: op een Likert-like-schaal van 1 tot 7*. De gemiddelde leestijd voor een initiële fit/no fit-beslissing is 6 seconden.

Beschikbaarheid vermelden?
Beschikbaarheid vermelden? Ja.  Recruiters geven zelf aan dat ze zoeken op een trefwoord als ‘werkzoekend’ of ‘beschikbaar’ (zie de LinkedIn-groep ‘Het nieuwe solliciteren’). Werkgevers met een specifieke vacature zijn meestal niet op zoek naar iemand ‘die beschikbaar is’. Die zoeken een IT-adviseur of een projectmanager, etc.

Hulp nodig bij cv of LinkedIn?
Wil je persoonlijke begeleiding bij het opstellen van je cv of LinkedIn?
Mail naar info@linkfirma.nl, of bel: 06 1450 3904.
Linkfirma is gespecialiseerd in cv’s op consultant- en managementniveau. Mogelijkheden voor ondersteuning bij je sollicitatie.

*Deze cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek uit Amerika over het leesgedrag van recruiters: “Keeping an eye on recruiters behavior”.