Is gucci het nieuwe chill?  Ik hoorde het pas op straat: “He man, alles gucci?” Ik heb het opgezocht in mijn online straatwoordenboek. Het woord komt er in 2003 al in voor. Ik heb het woord nog niet gespot in kranten.  Gister kwam het toevallig ook voorbij bij De Wereld Draait Door. Ja, dan is het tijd om even in het woord gucci te duiken!

Het merk Gucci is door het gebruik van jonge, hippe ontwerpers erg populair bij jongeren onder de 35 jaar. Ook sommige jongeren in de Marokkaanse gemeenschap zijn verzot op het merk.

“De Marokkaanse gemeenschap is erg gefocust op uiterlijk vertoon. Bepaalde kleding geeft ze toegang tot specifieke clubs of shishalounges.”

Aldus regisseur Soufyan el Hammouti in de Volkrant van 11 juli 2018. Hij regisseerde de documentaire Mocromode, over de rol van designerkleding in het leven van Marokkaanse jongens. Door merkkleding vallen de jongeren op, worden ze ‘gerespecteerd’ en krijgen ze makkelijker contact met ‘hoge’ meisjes.

Uit onderzoek van modeplatform Lyst blijkt er dit jaar al 35 miljoen keer op internet naar ‘Gucci’ is gezocht. Daarmee is Gucci het meest opgezochte modemerk van het jaar. Waarschijnlijk is het door die populariteit ook in de taal terecht gekomen. Vooralsnog in de taal van een specifieke jongerencultuur.

Krijgt het woord een plek in het abn van jongeren? Ik zal mijn neefjes eens vragen of het gucci met ze gaat. Kijken wat ze zeggen.