1. Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs wil werkzoekenden helpen in hun zoektocht naar een baan door slimme informatie te verschaffen. Hiermee brengt Google werkzoekenden en werkgevers sneller en eenvoudiger bij elkaar. Dat is het doel. Het is geen vacaturesite. Het is een uitgebreide zoekmachine om vacatures te vinden.

Google for Jobs doet dit met slimme zoekresultaten. Zo krijgt de baanzoeker resultaten te zien die aansluiten bij zijn of haar wensen. En Google neemt de locatie van de zoeker, demografische kenmerken en eerder zoekgedrag mee in die resultaten.

De zoekmachine zet de data en zoektechnologie van Google Search in om relevante vacatures te tonen. Dit overzicht komt na de betaalde advertenties en voor de organische zoekresultaten:

2. Wat betekent Google for Jobs voor mij?

Wat betekent het voor jou als werkzoekende?

Je kunt makkelijker zoeken op vacatures die aan je wensen voldoen. Zo kun je zelf filteren, bijvoorbeeld op branche, vacaturetermen en salarisindicatie. En Google denkt met je mee op basis van je zoekgedrag, locatie, enzovoorts. En hoe meer banensites aansluiten, hoe minder je op verschillende plekken hoeft te zoeken. Verder kun je eenvoudig vacatures opslaan en solliciteren op vacatures.

Wat betekent het voor jou als recruiter, HR-adviseur of intermadiair?

Voor recruiters, intermediairs en HR-adviseurs is het goed om minimaal op de hoogte te zijn van de mogelijkheden. Verder biedt Google for Jobs een brug naar een enorm netwerk van werkzoekenden. Meedoen ligt daarom voor de hand. Zeker voor kleinere intermediairs is dat interessant.

Wat betekent het voor jou als werkgever en voor organisaties?

Meedoen betekent een grotere kans op de juiste kandidaat voor de vacature. Google werkt samen met grote vacaturesites. Doel is zo goed mogelijke resultaten te leveren op zoekopdrachten naar vacatures en gerelateerde termen.

De zoekmachine indexeert vacatureteksten van recruitment en bedrijvensites en doet dat (vooralsnog) gratis. Door het grote bereik heb je meer kans dat je vacature bij de juiste doelgroep onder ogen komt. Volgens een proef van Google zelf hebben bedrijven als Johnson en Johnson in Amerika 18% meer sollicitanten door Google for Jobs.Cijfers van vacaturesite Ziprecruiter:

  • 3X hogere conversieratio van Google dan van andere zoekmachines
  • 5x hogere Google conversieratio dan daarvoor

 

3. Hoe kun je je als organisatie en als recruiter voorbereiden op Google for Jobs?

In drie stappen bereid je je organisatie optimaal voor:

  1. Houd de ontwikkelingen in de gaten. Wees geïnformeerd, zodat je bewuste keuzes kunt maken in: meedoen en hoe dan.
  2. Maak websites waarop je vacatures aanbiedt Google for Jobs-proof. De vacatures op je site komen in Google for Jobs terecht als de site technisch is aangepast voor Google for Jobs. Dat betekent onder meer dat er toestemming is om de website te doorzoeken. En dat de vacatures geschreven zijn met specifieke content. De zoekmachine werkt namelijk met gestructureerde data.Heb je vragen? Leer Google for Jobs kennen in 1 dagdeel. Tijdens een interactieve workshop leer je alles wat je moet weten om Google for Jobs-proof te worden. Dan ben je er zeker van dat je organisatie goed is voorbereid.
  3. Schrijf vacatureteksten die onderscheidend, concreet en correct zijn. Google for Jobs let op specifieke punten in de vacatureteksten. Hoe beter de tekst aan die punten voldoet, hoe hoger de vacature scoort.

Get ready!

Tijdens de training Heldere vacatures schrijven leer je vacatures Google-proof te maken.