Steeds meer consumenten benaderen content van organisaties via hun mobiel. Daarom hebben websites die mobielvriendelijk te bekijken zijn, een streepje voor bij Google. Mobile First heet dat. Google heeft laten doorschemeren dat dat langzaam verandert naar Mobile Only.
Schrijf je voor websites? Weet dan hoe je doelgroep leest en zorg dat je website hierop is voorbereid. Zodat die onverminderd hoog in de zoekresultaten verschijnt.

Mobielvriendelijk of responsive

Mobielvriendelijk betekent dat je website goed te lezen is vanaf een telefoon of tablet. De tekst beweegt mee met de grootte van het scherm. En het maakt niet uit of het scherm nu horizontaal of verticaal staat. De website is met andere woorden ‘responsive’. Mobile-first indexing betekent dat Google  de mobiele variant van websites gebruikt om de zoekresultaten samen te stellen. Er blijft één index, maar de manier waarop de zoekresultaten worden samengesteld verandert

Content bekijken: steeds meer alleen via mobiel

Google zet in op mobielvriendelijk, omdat content bekijken op de mobiel sterk is toegenomen en toeneemt. Blogs lezen, het nieuws luisteren via podcasts, app’s gebruiken, e-mails openen, messages op social media bekijken. En vervolgens klikken op links in die blogs, nieuwsbrieven en andere content. Steeds meer mensen benaderen op die manieren content van bedrijven. Google noemt dit micromomenten. Dit zijn kleine momenten in het dagelijks leven van consumenten waarin ze bijvoorbeeld even surfen naar een organisatie of merk, het aanbod bekijken, een review lezen en weer weg zijn. Om eventueel later terug te komen.

Mobile First = de Googlezoeker First

Omdat steeds meer gebruikers via hun mobiel zoeken, is Google overgegaan naar Mobile First. Google stelt de ervaring van gebruikers voorop. Zij moeten snel kunnen vinden wat ze zoeken. Dat is de gedachte achter SEO. .Het doel van de mobile-first index is zoals de zoekmachine-gigant het zelf omschrijft: “…to better help our – primarily mobile – users find what they’re looking for.”

Mobile Only: voorbereid op generatie Z

Het mobiele gebruik neemt zelfs zo hard toe dat Google op weg is naar Mobile Only. Dit past bij ook bij nieuwe doelgroepen op de consumentenmarkt: generatie Z. Generatie Z, ofwel jongeren onder de 19, is altijd mobiel. Ze zijn zowel offline als online en schakelen makkelijk tussen touchpoints. Een touchpoint is een moment waarop de consument in aanraking komt met een merk, product, organisatie of content. Zie mijn artikel over touchpoints.